Away we go

vår resa jorden runt!

Zhujiajiao

Kategori: Kina

Sista dagen i Shanghai blev betydligt bättre än föregående dag. Vi var lite bakis efter natten innan då vi kom "hem" vid 4-tiden efter att ha ätit 3-rätters på Radison (det behövdes) följt av drinkar på nattklubben Bar Rouges takterass. Kan verkligen rekommendera den sistnämnda om en planerar ett besök i Shanghai. Otroligt häftig miljö, öppen planlösning och med hela Shanghais sky line (bokstavligt talat) som vägg. Enda minuset var de två lättklädda bartendertjejerna som var tvungna att dansa runt en varsin stång och det faktum att det var över 2/3 västerlänningar där. Vägdes upp av personalen på styltor som hällde i en shotts dock :)

Hur som, igår hade vi planerat att åka till Zhujiajiao som är en kanalstad ca 1,5 timmes bussfärd från Shanghai. Vi kom iväg rätt sent och åt lunch i ett av husen precis intill kanalen. Var helt underbart att luta huvudet mot verandans pelare och ta en öl i skuggan (ja, jag har lärt mig dricka öl!) med benen utsträckta på bänken. Vi åt mini-räkor, troligen direkt från floden, stekt äggplanta och ris. Så gott! Börjar bli mycket bättre på att äta med pinnar också :) Sedan vandrade vi omkring i de trånga gränderna och tittade på alla stackars karpar, ålar mm i akvarium som väntade på att bli mat. Blev rätt otaggad på middag.

Vi avslutade eftermiddagen/kvällen på ett veganskt tea house och drack blomté. Vi fick ett eget rum på övervåningen med en varsin madrasserad bänk framför ett öppet fönster med utsikt över kanalen. Det var fortfarande riktigt varmt, men det fläktade lite åtminstone. Sedan tog vi lokalbussen hem och packade ihop våra saker för dagen efter skulle vi upp runt femtiden och bege oss till Hangzhou!

Kram Mickis

 
 
 
 

Kommentarer

  • Syster Anna säger:

    Hej Kära Syster och Mickis!!

    Jag ser att ni har det kul, förutom rånet i inlägget innan :( . Kamelvodka fyfaan, kan det ens va gott??. Var ärliga nu :P Här i Sverige är det inget ni missar, vintern är slutat och landet hoppade tydligen över våren. Nu är det ok-varmt för att vara Sverige men det regnar nästan varje dag. Svensk sommar jippi ! Var ska ni härnäst. Jag och pappa är nyfikna, sitter och läser bloggen just nu. Jag lämnar hursom Sverige nästa vecka , sedan blir det en vecka i Holland, 1 vecka på Island med hyrd campervan, späckhuggs och isgrottsdykning fixad, och rida islandshästar, sedan 2 veckor i New York och, jag tror jag vill ta, 1 vecka i typ San Fransisco , sedan flyttar jag till Kanada :) Hoppas ni har det bra och bli inte rånade någe mera!!

    2013-05-14 | 09:40:33

Kommentera inlägget här: