Away we go

vår resa jorden runt!

Vårt första dyk!

Kategori: Thailand

Idag har vi dykt i havet för första gången. Det är bland det roligaste och häftigaste jag gjort i hela mitt liv! Vi började dagen med teoriprov för att testa våra kunskaper från gårdagen då vi pluggade teori, lärde oss koppla ihop utrustningen, samt testade att dyka i poolen.

Efter lunch idag hoppade vi på ett flak som tog oss till hamnen där vi hoppade på en stor båt full med andra som skulle dyka. Det blåste för mycket på vår strand så vi skulle åka till andra sidan ön. Efter att ha tagit på mig våtdräkt och utrustning var jag förste person att hoppa 1,5 meter från båten ut i havet. Lite läskigt, men trots lite panikkänslor i början så kände jag mig snabbt bekväm. Det är svårt att förklara hur det känns för någon som aldrig dykt. Det är verkligen som att komma in i en annan värld och i början känns det lite svårt att styra ens viktlösa kropp och att andas normalt genom regulatorn. Vårt första dyk varade 40 minuter och som djupast var det 10 meter, vilket låter mycket, men det kändes inte alls djupt. Eftersom tryckskillnaderna är mycket större i början var det bara skönt att komma ned en bit. Vi tränade mest på att andas och få in tekniken. En ska kunna åka upp eller ned bara med hjälp av andningen vilket är riktigt häftigt när en väl lyckas!

Sedan steg vi oss upp igen för en timmes paus på båten som åkte vidare till en annan strand innan det var dags för dagens andra dyk. Denna gång fick vi göra om övningarna från poolen. Jag låtsades ha slut på luft och fick ta av Elles reservluft, fylla hela masken med vatten och tömma den etc. Som djupast var det 12 meter. När vi skulle stiga till ytan låtsades Elle ha slut på luft och vi delade på min samtidigt som vi steg upp tillsammans.

Nu har vi precis sett solen gå ned och ätit middag på en varsin sackosäck på en veranda på stranden. Vi är så euforiskt lyckliga: över resan och allt vi har upplevt hittills och vad som fortfarande väntar, men framför allt över dykningen och hur sjukt jäkla underbart det kändes. Längtar till 7-tiden imorgon då vi ska träffa vår instruktör och de fem andra som går kursen och dyka igen. Det blir två dyk på 18 meters djup. Sedan har vi vårt Open Water dykcertifikat!

Kram Mickis

Kommentarer


Kommentera inlägget här: