Away we go

vår resa jorden runt!

Starbucks

Kategori: Kina

Efter att ha hittat till restaurangen i gränden där hotellfrukosten skulle serveras (degknyten, slajmig kål, ris och överkokt ägg) kändes Starbucks som en bra idé! Nu shopping på silk market!

Ps. Någon som vet/kan kolla upp hur en skickar kläder från Kina till Sverige? Tull och dylikt.

Kram Mickis!

Framme i Peking

Kategori: Kina

Nu är vi framme i Peking! Vi sitter på en restaurang i hutongområdet Nanluogu Xiang, ett mysigt område två stationer från vårt hotell med kullersten och gamla hus, typ ett kinesiskt gamla stan. Vi har tagit ett glas vin och nu blir det kvällsshopping! Vårt första intryck av Peking är att det är en fantastisk stad! Hur ska vi hinna med allt? Blir kanske en förlängning av Kina-visumet.. Kram!!

Mot Peking!

Kategori: Mongoliet

Idag tog vi en långpromenad till "black market" (naran tuul), en gigantisk utomhusmarknad fylld av hemska fejkvaror, kläder, skor, tyger, sadlar - ja i princip allt. Jag köpte inget, men Elle fyndade mjukisar till tåget. Sedan åt vi middag på vår absoluta favoritrestaurang Luna Blanka. Nu är klockan snart 19:00 och vi ska stanna "hemma" på vårt hostel och packa, ladda kamerorna och äta godis. Imorgon 07:15 (dvs på natten i Sverige) går tåget mot Peking. Det tar lite över ett dygn för vi är framme vid 14-tiden på fredag. Vi tycker om Mongoliet, men nu känner vi oss färdiga här och längtar som tokar till Peking. Vi kommer bo på hotell de första två dagarna eftersom vi bokade transsibiriska genom Iventus, men igår bokade vi ett hostel de fem nästföljande dagarna. Det kändes lika bra eftersom det kan vara svårt att få boende 1-3 maj pga kinesiskt helgfirande.

Ang Kina: vi vet inte hur det kommer bli med internet. Tror att hotmail är tillåten, och hoppas även att vi kommer kunna blogga lite.

Nästa gång jag skriver har vi lämnat Mongoliet bakom oss! Kram Mikaela.

Vildhästar i Khustain national park

Kategori: Mongoliet

Nu är vi nyss hemkomna (klockan är 19:00 lokal tid) från Khustain national park som ligger ca 100 km från Ulan Bator. Vi hyrde en minibuss (från 40-talet?) med chaufför och åkte vid 8-tiden imorse. Två timmar senare var vi framme vid nationalparkens ingång/infocenter som var så gott som tom på folk. Vi fick se en dålig informationsfilm och sen hikeade vi ensamma uppför ett berg i två timmar och såg massor av vildhästar (takhi's). Vi kunde komma betydligt närmare än väntat och fick se minst 40 hästar som betade på vårt och närliggandes berg. Väldigt häftigt! Såg även hjortar och murmeldjur innan vi nådde bergets topp och den mäktiga utsikten över berg och dalar. Det var skinande sol och varmt så vi skippade jackor och tog en fika på toppen.

På vägen hem stannade vi vid sanddynerna och vandrade i ökenlandskap i en halvtimme. Tappade bort vår icke-engelsktalande chaufför och glömde vattnet, men höll oss lugna. Vi har blivit betydligt mer avslappnade redan efter endast 2 veckors resande (thai-byxor nästa Anna?!)

Kram Mikaela

Gobi-öknen

Kategori: Mongoliet

Det som fascinerade mig mest med vår tripp ut i Gobi-öknen var att vi fick se det autentiska nomadlivet. Vi är inte i Mongoliet under turistsäsongen vilket gjorde vår tur mindre planerad och "turistig" då vår chaufför som inte pratade engelska verkade ta med oss på fika/övernattningar mm hos de nomader han redan kände eller lyckades övertala.

Första stoppet var efter några timmars skumpande i jeepen. Vi stannade utanför en ensam ger mitt på steppen med en getflock och en vakthund som sällskap. Kontrasten blir verkligen tydlig då nomadernas ger ser obefintliga ut i det karga landskapet men när man kommer in i dom är de fyllda med färg. Den lilla flickan i familjen ville prompt visa upp sitt favoritfår/get unge som hon stolt höll upp framför kameran.

Efter att ha fyllt magarna med mjölkte (suu-tei tsai) och oerhört salt ost skumpade vi vidare. Vi stannade flera gånger för att beundra landskapet, som hade förändrats från snöiga berg runt Ulan Bator till mer och mer öken ju mer söderut vi åkte.

Till kvällen raggade chauffören in oss att sova hos en familj med mor/farföräldrar. Vi blev bjudna på ris och torkat kött kokat i fettbuljong och såg sedan på deras lilla svartvita tv Barack Obama dubbad till mongolska berätta om bombningen i Boston (vilket vi gissade oss till då Guy hade hört något om det tidigare under dagen samt när man fick se diverse klipp).
Jag och Mikaela blev nedbäddade på golvet i far/morföräldrarnas ger och frös som fan när elden i gerens mitt hunnit slockna till morgonkvisten.

Höjdpunkten under onsdagen var när vi blev inbjudna på lunch hos ett par som hade en stor kamelflock. Vi blev bjudna på pasta/potatis/kött och till efterrätt kamelyogurt, vilket jag och Mikaela hade lättare att äta än Gaby och Guy då de inte är vana med "filmjölkssmak". Efter det blev det kamelvodka samt att herrn i huset korkade upp en flaska italienskt vin som vi absolut var tvungna att dricka upp. Det tog ett tag då det traditionella sättet att ta emot något från en mongol är att dra fram tröjärmen på höger arm, hålla vänster hand under höger armbåge och ta emot med den högra handen. Sedan skulle skålen (allt dracks ut skålar) tillbaka till gåvogivaren innan denne passade vidare skålen till näste. Vid avsked tas det fram en liten flaska med något suspekt ämne i (som luktade mentol) som dras på fingrarna och som man sedan ska sniffa hårt på. Denna natt sov vi i ett lite större ger-camp med mer kött och tis till middag.

Under torsdagen åkte vi till en nationalpark (som vi inte vet vad den heter pga bristfällig engelska) i södra Mongoliet där vi vandrade i en ravin och jagade murmeldjur(?) som fanns i hundratals och som man inte såg innan man nästan trampade på dem. Denna natt sov vi hos vad vi tror va chaufförens son + familj. Även här var det stor kontrast då stadens yttre var väldigt fallfärdigt men då lägenheten inuti var som vilken stor etta i Stockholm som helst inredd med ikeamöbler varvat med buddistiska figurer.

Bussresan hem var ett äventyr i sig 14h svettigt studsande i en trång buss som körde mer på två hjul än på fyra i 180 genom öknen (städerna har max någon/några km asfalterad väg runt städerna innan man är tvungen att köra off road). Alternativet till toalett en av de 100ggr bussen gick sönder/blev överhettad och var tvungen att stanna var i en "stad" då det var ett hål i marken med tre väggar runt om och en öppning mot en provisorisk fotbollsplan där utsikten var att se barnen spela boll. Mikis valde att hålla sig hela bussfärden. För att inta snacka om tjejen mitt emot oss som satt och mjölkade sig själv ner i en PET-flaska, så var det skönt när vi äntligen kommit fram till Lotus och kunde lägga oss i sängar som kändes himmelska gentemot att ha sovit på golv i tre nätter.

/Ellinor

Gobi öknen

Kategori: Mongoliet

Vi steg upp tidigt på tisdagen för vid 7-tiden skulle vi möta upp de två andra som vi skulle åka till Gobi öknen tillsammans med, Gabi från Chile och Guy från Australien. Vi mötte även vår chaufför Booty(?) som kunde ca tre ord engelska. Det visade sig att vi inte var de enda som hade noll koll på vad vi skulle se och göra under turen och eftersom Booty inte kunde säga mer än "hello" och "go" så var det inte så mycket mer att göra än att sitta och skumpa i en (tack gode gud..) jeep hela dagen. Stannade bara till för att "fika" i en geer (läs torrt bröd bakat på getmjölk, supersaltig stenhård ost och té, samt något bakverk vi misstänker bestod av djurfett och socker). Familjen hade ca 100 får och massor av lamm så jag var i sjunde himlen och fotade upp hela kameraminnet.

Sedan fortsatte skumpandet på de obefintliga vägarna. Jag förstår inte hur mongolerna hittar för det finns inga skyltar eller liknande, ibland inte ens gamla hjulspår på marken som de kan följa. Bara stäppland med fritt betande hästar, får, getter, kor och kameler. Booty verkade dock ha problem med att hitta en geer där vi kunde få middag och husrum för han såg lite nervös ut när det började mörkna mitt ute i ingenstans. Till slut kom vi fram till två geers bredvid en klippa och ett "stall" med får och getter där vi kunde stanna. Elle och jag fick sova i farföräldrarnas geer och Gabi och Guy i det yngre paret och deras lilla sons geer. Det var en helt surrealistisk upplevelse att ligga och sova en halv meter från vår gulliga nomadvärdinnas huvud. Hon var en respektingivande och otroligt gullig människa som bäddade ned oss i våra sovsäckar (alla sover på golvet på tunna mattor, alltid med fötterna mot dörren) för att se till att vi inte frös. Geer'sen eller jurtorna är alltid färgglatt inredda med en slags eldstad i mitten och ett fönster i takets mitt där röken fördas via ett smalt rör. Elden hålls igång med djurbajset. På väggarna hänger färgglada tyger och på golvet tjocka mönstrade mattor. Det luktar lite speciellt från bajseldningen, men absolut inte äckligt. En måste ha varit i en jurta för att förstå helt enkelt. Kan ju tillägga att någon toalett inte var aktuell. Sina behov gjorde en i det fria (iskalla blåsten på stäppen).

På onsdag morgon sade vi hejdå till nomadfamiljen efter lite mjölkte (omåttligt populärt här: kokar upp tevatten blandat med getmjölk) och skumpade vidare genom Gobi. Därefter upplevde vi den roligaste lunchen någonsin! Vi kom till en ny geer, men denna gång troligen en rikare familj för de hade även kameler och två sängar, samt mycket högre tak i geeren. Maten var den gamla vanliga. Eftersom nomaderna flyttar runt är all fräsch mat som frukt och grönt bristvara och de lever på sina boskap: får/getkött, mjölk, te, pasta, ris, bröd och i princip inga kryddor. Allt kokas i tevatten, smakar djurfett och är ganska smaklöst. Men här var maten helt okej med lite mer kryddor. Eftersom det är oförskämt att inte äta upp (samt att allt bestod av kött/djurfett) var jag tvungen att börja äta rött kött igen. Det var dock inte lätt att äta när mannen i familjen drog fram en gigantisk skål under sängen och började gnaga frenetiskt på diverse strupar och inälvor. Sedan bjöd han oss på kamelvodka i en speciell ritual som jag tror betyder tur. Alla dricker ur samma skål i ett varv, men mellan varje person ska skålen ges tillbaka till mannen så han kan fylla på med mer. Blev lite lagom berusad. Det gulliga paret verkade glada över sällskap (nu var vi verkligen ute i ingenstans) för de drog fram ett gammalt italienskt rödvin de måste fått i gåva och sedan fortsatte vi motvilligt ritualen till sista droppen var uppdrucken. Sedan vinkade vi hejdå och skumpade vidare. På kvällen sov vi i en geer med fyra sängar (lite mer turist-versionen trots att det bodde en familj bredvid). På natten blev det iskallt eftersom de inte eldar på natten vilket gjorde att jag fick influensa-känningar dan efter som botades av medicin från Chile (tack Gabi) så jag kunde se en nationalpark med de övriga bestående av höga berg och en fryst flod (vet inte namnet pga Bootys bristfälliga engelska). På kvällen sov vi hos hans släktingar och deras baby innan det var dags för hemresa.

Eftersom Gabi skulle fortsätta vidare skulle jag, Elle och Guy åka lokalbussen till Ulan Bator från Dalanzadgad (inte långt ifrån kinesiska gränsen). Bussen visade sig vara en pre-sovjetisk skitbuss som gick sönder varje halvtimme och vars motor blev så överhettad att det kändes som att basta. Vi hamnade mittemot en ung tjej som först ammade sin baby, sedan lämnade hen vid en station och sedan började mjölka sig själv så mjölken rann ned i en petflaska!!!!! Allt detta medan bussen skumpade fram. Har aldrig varit med om något så sjukt! Kan tillägga att benutrymmet var minimalt och bussen fullproppad. Det går inte att beskriva hur skönt det var att, 14 timmar senare, nå Ulan Bator, Lotus, en dusch/toalett och en säng! Nu håller vi på att tvätta våra kläder, därefter ska vi ta det lugnt: handla lite mat och gå på museum.

Kram Mikaela

Transsibiriska järnvägen

Kategori: Transsibiriska järnvägen

Vi kom fram till Ulan Bator, Mongoliet 06:30 imorse (6 timmar före svensk tid). Då hade vi färdats över 6000 kilometer från Moskva längst södra Ryssland (bland annat städerna Perm, Omsk, Irkutsk och Ulan Ude). Vi var utmattade och hungriga efter att ha levt på pulversoppor och snabbkaffe, men samtidigt euforiska över vad vi just upplevt.

Transsibiriska järnvägen var allt jag hade föreställt mig och mycket mer. Allt började med att ryssen bjöd på pannkakor och specialsprit från St Petersburg (colasmak) innan han följde oss till stationen där tåget skulle avgå 21:30 lokal tid. Tåget, nr 4, var kinesiskt och vår konduktör var en kort, gammal man med ett ständigt leende på läpparna. Vi insåg ganska snabbt att svenskar utgjorde majoriteten av våra medresenärer, men i vår vagn bodde även en australiensk barnfamilj med världens sötaste lilla son, en engelsk man och hans mamma, en mongolisk samt en italiensk ung tjej.

I början av vagnen fanns den livsnödvändiga samoaren med varmvatten, i andra änden toaletten. Den låstes alltid innan vi närmade oss städer eftersom det inte gick att spola. Istället öppnades ett lock och dumpade ut innehållet rakt ned på spåret! Vi hade bokat en 4-bäddskupé, men på grund av lågsäsong fick vi ha den för oss själva under hela tågresan. Sängarna var ungefär lika bekväma som att sova på golvet vilket, i kombination med att ryska kvinnor skrek ut information i megafoner vid varje station, gjorde det svårt att sova.

Medan tåget skumpade framåt genom Sibirien var vi antingen rastlösa eller stirrade fascinerade ut genom fönstret. Har aldrig sett så många björkar i mitt liv! Timmerhus (ruckel) i blått, turkost och grönt uppenbarade sig i klungor mitt ute i ingenstans vilket bildade en häftig kontrast till den grå omgivningen. Då och då stannade tåget vid en väldigt färgglad eller tvärtemot deppig grå station och vi kunde gå av och handla mat och toapapper av ryska kvinnor på perrongen. Varje gång sprang vi panikslagna tillbaka till vagnen långt innan avgångstid, livrädda för att bli strandsatta i Sibirien. Kineserna höll dock ett vakande öga över oss vilket fick oss att känna oss trygga. Vi umgicks en hel del med andra, främst svenska, passagerare och blev, tomma i magen av vår pulversoppsdiet, lite onyktra när vi drack vodkashots i restaurangvagnen med Johan och Marcus.

På den fjärde dagen nådde vi Bajkalsjön i soluppgången. Den var fortfarande frusen och synen var oförglömligt vacker. Senare samma dag började klimatet förändras. Det blev kalare och mer böljande där dalar och kullar avlöste varandra. Vi närmade oss Mongoliet och den groteska väntetiden vid gränsen, först 3,5 timme vid den ryska och sedan 1-2 timme vid den mongoliska där vi skulle fylla i alla möjliga papper.

Nu har vi tillbringat en hel dag i Ulan Bator. En ganska modern stad där många verkar tala engelska (ovanligt under Rysslandsvistelsen). På tåget hann vi läsa om Lotus guesthouse i Lonely planet och lyckades lifta gratis med två svenskar från vår vagn som bor på ett hostel bredvid oss. Lotus är ett hostel där de anställda är uppväxta på Lotus barnhem utanför Ulan Bator. Vi har nu installerat oss i ett relativt tomt 10-bäddsrum (för 56 kr natten) där vi ska stanna till tisdag då vi drar ut till Gobi öknen med två andra backpackers i fyra dagar. Lotus är underbart. För att komma in i byggnaden måste man slå in en kod på en turkos sliten dörr och gå upp för en färgglad fallfärdig stentrappa. Hostelet är lugnt, färgglatt och orientaliskt inredd med mjuka soffor att vila i och gratis wifi. Vi har spenderat kvällen i varsin soffa och pratat med vår amerikanska rumskompis. Nu ska vi krypa ned i sängen (klockan närmar sig tolv på kvällen) för imorgon ska vi upp tidigt och promenera bort till klostret Gandan Khiid för att vara med under munkarnas morgonritual.

/Mikaela

Hejdå Moskva, mot Mongoliet!

Kategori: Ryssland

Nu har vi ätit pannkakor hos ryssen och hämtat upp vårt bagage på hotellet. Nu ska vi åka till Komsomolskaya t-bana och byta till transsibiriska så nu blir det inget mer bloggande på ett tag. Tåget är framme i Ulan Bator på söndag vid 6-tiden.

Måndag 8/4 - 2013

Kategori: Ryssland

Idag upplevde jag och Mikaela Moskvas centra som riktiga turister (och det var verkligen centrala Moskva då det utanför området för Röda Torget finns en stor markering i marken som visar Moskvas "absoluta mittpunkt"). Efter hotellfrukosten tog vi oss med tunnelbanan till Ploshchad Revolyutsii som är precis vid Kremel/röda torget. Vi vandrade upp till St. Basil katedralen och vandrade omkring där inne (ortodoxkyrkligt inrett med ikonmålningar i minsta lilla hörn). Efter det gick vi till Kremel som ligger granne med röda torget för att fortsätta leka turister. Även där var vi tvungna att gå igenom en flygplatskontroll i mindre skala som på så många andra platser här. Kanske inte så konstigt dock då man i inne i Kremel bland annat tar emot stadsbesök mm (och direkt när vi kom in på området blev vi påvissladde av en vägpolis som pekade att vi fick fel och hur vi skulle gå), men det fanns även flera gigantiska ortodoxa kyrkor man som turist fika kika runt i. Efter Kremel gick vi längs Moscow River och fick smärre dödsångest av den galna trafiken där ca 12 körfält låg bredvid varandra och det verkade inte finnas särskilt många trafikljus, så det blev att springa över varje gata. När vi efter ca 1 timme nådde Gorky Park vilade vi våra fötter på Mepkato, en riktigt mysig italiensk restaurang. Språksvårigheterna visade sig ännu än gång då vi tillslut fick peka på lite blad och en kyckling, vilket servitören förstod som kycklingssallad. Mätta och glada och påfyllda med kaffe gick vi till den närliggande tunnelbanestationen Park Kultury där vi åkte till Komsomolskaya (där vi ska ta transsibiriska ifrån) och sedan hem till hotellet. Vi märkte under tiden att den ryska tunnelbanan inte är så svår ändå (men att det är värt att ha en tunnelbanekarta där stationerna står både med det kyrilliska alfabetet och det latinska) och att vi känner oss väldigt hemma i Moskva. Väl hemma på det tacky hotellkomplexet Alfa, där alla kulörer är matchande i ljus pastell och massa rysch pysch, vilade vi upp oss innan vi åkte in för att inmundiga den högt efterlängtade måltiden på Café Pushkin. Förrätt: minipiroger/bulle med kött (till mig) och kål (till Mikis), Huvudrätt: helt amazing stroganoff (till mig) och lax med sötpotatispuré (till Mikis) och Efterrätt: Hasselnöts/citronmousse/chokladmoussegrej (till mig) och café pushkins egna dessert (ett berg av hallonsorbet och massa fler andra lager diabetes) till Mikaela.
SÅ GOTT!

Efter detta tog vi en liten promenad längs Moskvas gator och åkte sedan till hotellet för att dö matkoma-döden.

/Ellinor

Måndag 8/4 i Moskva

Kategori: Ryssland

Lite bilder från dagen i Moskva. Kommer bli fler och bättre bilder när vi får tag på ett internetcafé, typ i Mongoliet.

Bilder från Moskva

Här kommer lite bilder från vår första dag i Moskva, dock bara iPhonebilder.

Första dagen i Moskva

Kategori: Ryssland

Nu är klockan 18:00 här i Moskva och vi är så trötta! Började dagen på vårt gigantiska tacky hotells jättelika frukost. Den var sådär, men vi testade iofs bara några få rätter av massvis! Elle högg in på en slajmig yoghurt och en rödbetsgratäng(?) medan jag körde konserverad frukt och äppelpaj (ööh..)

Efter frukosten mötte vi ryssen i lobbyn. Han är en riktig sköning, lite udda, men så trevlig och rolig att prata med på engelska/teckenspråk. Vi bor väldigt nära utomhusmarknaden Izmailovo market, dit han motvilligt tog oss ("dit går bara mamma och turister"). Efter det tog vi t-banan mot centrala Moskva och träffade ryssens vän, en stuntman och parkourare som inte kunde ett ord engelska. De var så gulliga och följde med oss till alla sevärdheter (röda torget, Kreml, varuhuset GUM som var helt fantastiskt vackert, bolsojteatern mm). De tog oss även till deras favoritcafé där vi åt lunch och berättade att svenskar har 4-5 veckor betald semester, vilket de tyckte var chockerande.

Vi försökte boka biljetter till bolsojteatern, men tråkigt nog var det slutsålt ikväll, den enda föreställningen innan vi åker. Så istället bokade vi bord på restaurang café Pushkin till imorgon kväll. En restaurang inredd som ett 1800-tals aristokrathem nära t-banan Pushkinskaya. Ska bli så roligt!

Uppdatering från Moskva!

Kategori: Ryssland

Nu har vi landat i Moskva och checkat in på hotell Alfa, ett gigantiskt komplex typ hundra våningar, heltäckningsmatta och halvnakna kvinnor i receptionen. Moskva verkar vara en stad fylld av kontraster för utanför fönstret trängs färgglada hus (katedraler?) med ruckel och slumområde.

Flygresan gick snabbt (2 timmar) och spenderades med tre pratglada flygvärdinnor som inte hade något att göra då flyget var så gott som tomt så när på några ryssar längre fram. Från flygplatsen Sheremetyevo tog vi tåget till Belorussky station och 35 min senare var vi framme i centrala Moskva. Där började vi vår svettiga jakt på t-banan. En väldigt skum kille hjälpte oss, trots språksvårigheter, att hitta gröna linjen mot Teatralnaya. Därefter kom två supergulliga chica ryska kvinnor som inte kunde ett ord engelska fram och hjälpte oss byta till blå linjen mot Partizanskaya där vi bor. Nu ska vi duscha, sedan utforska hotellet och närområdet.

Resfeber!

Kategori: Allmänt

Nu börjar resfebern komma krypande! Planet lyfter från Arlanda mot Moskva 12:35 imorgon. Är nästan färdigpackad, men har lite småsaker kvar att fixa under dagen. Moskva ligger två timmar före oss så vi landar 16:40 (14:40 svensk tid). Därefter stannar vi tre nätter innan vi hoppar på transsibiriska (egentligen transmongoliska) på tisdag kväll. Nästa uppdatering blir från Moskva!