Away we go

vår resa jorden runt!

San Francisco

Kategori: USA

Som många av er redan vet missade vi flyget från Tokyo till L.A. Så idiotoskt! Ja, vi blev felinformerade av vårt hostel, men vi var också ute i extremt dålig tid så i slutändan har vi oss själva att skylla. Det tråkiga är ju att vi förlorade en hel del pengar och måste korta ned resan ca 2 veckor. Vi har bokat flyget hem: 9/8 från New York till Stockholm.

Istället för L.A fick vi spendera natten på Tokyos flygplats innan vi kunde flyga till Sydkorea och därifrån vidare till San Francisco. Vi har sovit här i fyra nätter nu på Union Square Backpacker hostel som ligger väldigt centralt på Derby nära Union Square i downtown. Vi är båda förälskade i San Francisco! Jag hade ingen klar bild av staden när vi kom hit, men den är helt fantastisk! Låga färgglada bostadshus, kullar och dalar, spårvagnar och massor av mysiga parker. Och närheten till havet! Måste erkänna att det är skönt att känna sig mer hemma, både avs kultur och miljö, efter tre månader i Asien. Dock har vissa skillnader mellan USA och Sverige redan blivit extremt tydliga:

1) har aldrig sett så många överviktiga människor i mitt liv. Många är mulliga, men många är också biggest looser feta. Diners och snabbmatsställen har öppet 24/7 och portionerna är enorma. 20 bitars chicken nuggets är standard! Samtidigt finns det en tydlig hälsotrend med avdelningar i mataffärerna med endast frukt, bars, wraps etc.
2) det står hemlösa och tiggare i varenda gathörn. Ja, vi har hemlösa i Sverige, men inte alls i samma skala!
3) amerikaner är extremt öppna, trevliga och hjälpsamma. Lite skräniga ibland (en kan höra varenda ord i varenda samtal ute på gatan), men det är lite roligt. Vi kan bokstavligt talat inte ta fram kartan utan att en amerikan (ung, gammal, kvinna, man etc) frågar om vi behöver hjälp.

Trots att det är rätt dyrt i San Fran har vi klarat oss rätt bra på vår 500 kr/dag-budget. En dag hängde vi vid vattnet vid Fishermans wharf och åt krabbmacka, lyssnade på en musiker och gick till musee mecanique som är ett museum med antika tivoligrejer. Såg dock varken sjölejon eller hajar till vår besvikelse!

I förrgår sparade vi in på busspengar och promenerade till och från Golden gate bridge i totalt sex timmar! Det var mäktigt, speciellt för ett Förhäxad-fan som mig hehe. Vi var helt slut efteråt, men vi hade lovat Mike som jobbar på vårt hostel att gå ut samma kväll. Vi blev ett rätt stort gäng: nio danskar, två till svenskar, vår finska roomie och två amerikanare från L.A. En jättetrevlig kväll! Igår vaknade vi upp lite bakis, men värst av allt förkylda med hög feber. Stannade på hostelet hela dagen och mår fortfarande inte bra. Elle mår sämre idag så jag ska försöka boka biljetter åt oss till på onsdag. Som det ser ut nu tar vi en greyhound-buss till Tucson, sedan tåget till San Antonio och därefter ett längre stopp i New Orleans. Längtar!

Kram Mickis

From Tokyo with love

Kategori: Japan

Vad hände med bloggandet? Vi har verkligen varit sämst på att skriva på senaste tiden, men det är väl så det blir till slut. Vi har varit på resande fot i över tre månader nu och det märks. Känner mig lite rotlös och framför allt: rastlös. Vill ständigt vidare och är ständigt på jakt efter något nytt. Tröttnade på Thailand (inte dykningen dock! Att ta vårt andra dykcert advance open water var såå kul!) och hamnade i Tokyo. Vi har varit här i några dagar nu och imorgon kväll åker vi till L.A och USA!

Tokyo; var ska jag börja? Galna, tokiga, underbara stad! Neonskyltar, höghus, skrikande affärsbiträden, mode, lolitaklädda tjejgäng, manga, arkadhallar, kaos och i nästa kvarter låga byggnader, lugna bakgator och harmoni. Älskar kontrasterna! Någon gång i mitt liv vill jag bo i Tokyo!

Vi bor på JGH Hostel i Nishi-Kawaguchi, vilket är rätt långt från supercentrala Tokyo, men ett väldigt lugnt och mysigt område. Själva hostelet är lite hela havet stormar: dåligt snickrade våningar och minimala garderobssmå rum ihoptryckta i ett litet hus där alla delar på en dusch. Väldigt jobbigt ibland, men också riktigt mysigt och hemtrevligt. Och vi har ett kök också vilket är riktigt skönt! Dessutom var det enda boendet vi hade råd med haha!

Första heldagen spenderade vi i Akihabara och den s.k. Elektronikstaden. Här hänger de stereotypiska nördarna och handlar den senaste tekniken. Massor av mangabutiker, arkadhallar och neonskyltar. Hamnade genast i Tokyo mode haha. Vi fikade på ett maid café där cafébiträdena är utklädda till french maids och pratar som små barn. Allt skulle vara överdrivet gulligt och vi tvingades ha på oss kattöron och applådera när servitrisen målade en katt i chokladsås på min latte. Sjuk upplevelse som gjordes ännu mer surrealistisk av det faktum att en japansk affärsman satt bredvid, också han iklädd kattöron. Kunde inte riktigt bestämma oss om det hela var perverst eller ej.

Dag två gjorde vi Shibuya, mest känd för den gigantiska korsningen från filmen Lost in translation. Fikade på Starbucks med utsikt över alla de tusentals människor som passerar varje gång det blir grönt. Sedan var det dags för shopping på bl.a. varuhuset Shibuya 109. Ett enormt varuhus där unga modeintresserade  Tokyotjejer köper sina kläder. Kan bara beskriva det hela med ett ord: kaos! Vet inte om det berodde på rean, men utanför varenda butik stod butikspersonal och gallskrek, ofta ur megafoner, dansade på pallar och drog i en för att locka in kunder. Vi fyndade nog lite väl mycket där inne. Sedan gick vi in i en arkadhall där vi mötte två gulliga japanska tjejer som lärde oss hur purikurafoto fungerar. Vi fotades med dem i automaten samtidigt som datorn skrek ut peppande fraser, sedan gjordes ens utseende om till överdrivet docksött innan vi fick välja bakgrundsfärg, små hjärtan och annat att pimpa  bilderna med. Typiskt japanskt? Haha!

Dag tre var det dags att hoppa på tåget till Harajuku. Där ligger bl.a. en boulevard där alla dyrare klädmärken finns, men roligast var alla smågator med galet streetmode och tonårsprylar. Där hängde alla cosplayare och emo-lolitas. Kikade på assessorer och second hand. Fanns mycket fint! Och sjukt mycket fult och roligt skräp!

Igår åkte vi till Asakusa: ett lite mer gammeldags och turistigt område som var rätt mysigt. Vi gick till Asakusa Kannen Olsen, ett gammalt badhus som var extremt slitet, men det var en rätt kul upplevelse ändå. Sedan åt vi lunch på ett klassiskt sitta-på-golvet ställe. Åt rökt bläckfisk (såå gott) och sashimi. Sedan åkte vi till vårt hostel och svidade om. På kvällen blev det sushimiddag i Shibuya. En modern version av sushiband där en beställde vilken sushi en ville ha på en datorskärm, sedan kom den rullandes ända fram till bordet. Riktigt gott! Sedan hittade vi en mysig bar och bokstavligt talat halsade en flaska rödvin eftersom tågen slutar gå vid midnatt. Tåget hade slutat gå ända fram till vår station, men vi kutade efter alla affärsmän som var på väg hem (kl 01:00 på natten: japaner jobbar verkligen dygnet runt, ingen myt!) och lyckades hitta en nattbuss trots bristfällig engelska. Till slut kom vi "hem" runt 2-tiden och däckade.

Så idag sov vi ut och begav oss till Daikanyama, nära Shibuya. Det är mitt favoritområde i Tokyo hittills. Så otroligt mysigt med massor av trendiga caféer, lyxiga vintagebutiker, låga moderna byggnader och rolig people watch. Vi började med en fika på Rosalies takterass (iskaffe och godaste äpple-ingefära-smoothien.) Vi strosade sedan till Saigoyama parken som var liten och mysig. Den ska tydligen vara med i filmen "Tokyo, a love story" som jag måste se. Sedan blev det vinlunch på Café Michelangelos uteservering och lite spanande i butiker. Jag fyndade ett jättefint linne från Chloé i en second handbutik som sålde chanelväskor. Motstod impulsen att shoppa upp hela resebudgeten haha!

Nu är vi tillbaka på vårt hostel och tvättar, packar och förbereder oss inför imorgon. Tokyo har verkligen varit fantastiskt!